top of page
  • תמונת הסופר/ת(גיא קונפורטי, עו"ד (רו"ח

מס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה

עודכן: 19 ביולי 2022

קיבלת דירה או חלק מדירה בירושה. מתי מכירת דירה שהתקבלה בירושה תהיה פטורה ממס שבח? באילו מקרים אין פטור ממס שבח ומה הדרך הכי טובה למכור נכס שהתקבל בירושה. על כל אלה ועוד במאמר זה



חוק מיסוי מקרקעין קובע שהורשה אינה מהווה עסקה. המשמעות היא שהורשה (בדרך של ירושה או צוואה) מהווה הזדמנות נדירה לתכנוני מס לגיטימיים, אשר מאפשרים לבצע עסקאות פטורות ממס שבח. ההעברה מהמוריש ליורש אינה מהווה עסקה ולכן פטורה ממס שבח וממס רכישה. אז קיבלת דירה בירושה או חלק מדירה בירושה ואתה, לבד או ביחד עם יורשים נוספים, מעוניינים למכור את הדירה. באלו תנאים תהיו פטורים ממס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה? להלן התנאים לקבלת פטור ממס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה (גם אם יש לכם דירה נוספת עוד לפני קבלת הדירה בירושה):


  1. מדובר בדירה מגורים, אשר עומדת בתנאי החוק - כלומר, הדירה משמשת למגורים או מיועדת למגורים לפי טיבה ויש בה את כל המערכות הפונקציונאליות הנדרשות לדירה (מטבח, מקלחת ושירותים).

  2. היורש הינו בן זוגו של המוריש, צאצא או בן זוגו של המוריש - רק אם מתקיימים יחסי הקרבה האמורים לעיל בין המוריש ליורש תהיה ליורש זכאות לפטור למס שבח. ירשתם דירה מאח/אחות וברצונכם למכור את הדירה - לא תהיו זכאים לפטור ממס שבח.

  3. לפני פטירתו של המוריש הייתה בבעלותו דירת מגורים אחת בלבד- אם היו למוריש יותר מדירה אחת (גם אם מדובר בחלק מדירה), לא תהיו זכאים לפטור ממס שבח. כך לדוגמא, אם למוריש הייתה דירה וחצי מדירה אחרת - לא תהיו זכאים לפטור ממס שבח במכירת הדירה שהתקבלה בירושה. אם למוריש הייתה דירה וקרקע - תהיו זכאים לפטור במכירת הדירה שהתבלה בירושה, שכן בעת פטירתו של המוריש הייתה לו דירת מגורים אחת בלבד (הקרקע אינה נחשבת דירה).

  4. אילו המוריש היה בחיים ומוכר את הדירה, המוריש היה זכאי לפטור ממס שבח- הרעיון הוא שהיורש נכנס בנעלי המוריש ולכן, אם המוריש לא היה זכאי לפטור ממס שבח, גם היורש לא יהיה זכאי לפטור ממס שבח. מקרה לדוגמא, אם הדירה לא הייתה בבעלות המוריש במשך 18 חודשים והיורשים מכרו את הדירה לפני שחלפו 18 חודשים - במכירה לא תהיו זכאים לפטור ממס שבח. במקרה כזה, על היורשים להמשיך ולהחזיק בדירה עד שיחלפו 18 חודשים (תקופת הבעלות של המוריש והיורשים נספרת ביחד).

  5. סכום התמורה אינו עולה על סך 4,603,000 ש"ח- במקרה שעמדתם בכל התנאים המפורטים לעיל,אך התמורה ממכירת הדירה שהתקבלה בירושה עולה על הסכום האמור (הסכום מתעדכן אחת לשנה - הסכום המפורט לעיל נכון לשנת 2022), תהיו זכאים לפטור ממס עד הסכום האמור והיתרה תהיה חייבת במס שבח. תנאי זה אינו קשור למכירת הדירה שהתקבלה בירושה, אלא לכל מכירת דירת מגורים.

  6. התמורה אינה מושפעת מזכויות בניה נוספות - ככל שעמדתם בכל התנאים המפורטים לעיל, אך התמורה ממכירת הדירה שהתקבלה בירושה מושפעת מזכויות בניה נוספות שלא נוצלו, תהיו זכאים לפטור ממס שבח עבור שווי הדירה וזכויות הבניה הנוספות ימוסו במס שבח. תנאי זה אינו קשור למכירת הדירה שהתקבלה בירושה, אלא לכל מכירת דירת מגורים.


עמדתם בכל התנאים - אתם זכאים לפטור מלא ממס שבח, גם אם יש לכם דירה נוספת בבעלותכם.


לעתים קורה שחלק מהיורשים מעוניים לרכוש את חלקם של האחרים. במקרה כזה, ישנה אפשרות להגיע לתוצאות מס מיטביות ופעמים רבות גם לפטור מלא ממס. לשם כך, אתם מוזמנים לפנות לייעוץ במשרדי. ליצירת קשר לחצו כאן

bottom of page