top of page
  • תמונת הסופר/ת(גיא קונפורטי, עו"ד (רו"ח

תכנון מס באמצעות ירושה או צוואה - חיסכון במס באמצעות צוואה

ירושה וצוואה הן הזדמנויות נדירות לתכנון מס. הסיבה לכך היא שהחוק קובע במפורש שירושה או צוואה אינן מהוות עסקה החייבת במס. המשמעות היא שניתן לבצע העברות נדל"ן (דירות מגורים, קרקע, נכס מסחרי או כל זכות אחרת) ללא חיוב במס ולעיתים אף ללא צורך בדיווח לרשות המסים. לכן, תכנון ירושה או צוואה מחייבים התייעצות מוקדמת בנושא המיסוי.


עריכת צוואה וחיסכון במס

כשחוסכים מסים - כל המשפחה שמחה


חוק הירושה קובע שברירת המחדל היא ירושה ע"פ דין, אלא אם אדם ערך צוואה. ירושה ע"פ דין היא מצב שבו בת/בן הזוג יורשים מחצית מהעיזבון והחצי השני מחולק בין הילדים באופן שווה. במידה ואין בת/בן זוג מחולק העיזבון בין הילדים באופן שווה. לעיתים פונים למשרדינו לקוחות ומבקשים לערוך צוואה שתחלק את העיזבון כמו שקובע החוק. במקרים כאלו אנו משיבים שאין טעם בעריכת צוואה, שכן זוהי ברירת המחדל ע"פ חוק הירושה, כך שאין טעם בעריכת צוואה הקובעת את מה שכתוב בחוק ממילא - במצב כזה אותו אדם יקבל את מבוקשו בין אם יערוך צוואה ובין אם לאו.


יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם אדם רוצה לחלק את נכסיו שלא ע"פ חוק הירושה. במקרה כזה, צוואה היא הפתרון החוקי היעיל ביותר. לעריכת צוואה ישנם שיקולים רבים: שיקולים משפחתיים, שיקולים משפטיים ושיקולים מיסויים.


אנו סבורים כי השיקול החשוב ביותר בעריכת צוואה ותכנונה הוא השיקול המשפחתי. מי יסתדר עם מי, מי יכעס על מי, על מי אני סומך יותר ואיך יישמר ההון המשפחתי - אלו הם השיקולים החשובים ביותר. מצד אחד, חלוקה שחוסכת מס יכולה לגרום סכסוך משפחתי - במקרים רבים עלות תוצאות הסכסוך המשפחתי, כמו גם עלות פתרונו של הסכסוך (שכ"ט עו"ד, בתי משפט וכו'...), עולה בעשרות מונים על החיסכון במס. לא רק בכסף אלא גם בנפש...


במקרים רבים, אין שיקולים משפחתיים - כולם מסתדרים עם כולם ואין חשש לסכסוך משפחתי. במקרים כאלו, חשוב לערוך צוואה שתטיב עם היורשים ותחסוך מס ככל הניתן. לכל אדם מידות משלו וחליפה משלו. אין כלל אצבע שמתאים לכולם. במסגרת פגישות שאנו עורכים עם בעל הנכסים, אנו לומדים את הרכב המשפחה, את מערכת היחסים הבין - אישיים, את ההון שצבר כל אחד מבני המשפחה ובעיקר את רצונו של בעל ההון ובהתאם לכל אלו, אנו תופרים את החליפה (צוואה שתתאים למידות) לבעל ההון.


אז איך מבצעים חיסכון במס באמצעות צוואה - הנה דוגמא אחת - נניח שלאדם יש שני ילדים - האחד תושב ישראל והשני מתגורר בחו"ל ובעיזבון יש דירת מגורים בישראל וכספים. אם אותו אדם לא יערוך צוואה - החלוקה של דירת המגורים והכספים תהיה בחלקים שווים לשני הבנים - כל אחד מהם יקבל חצי מהדירה וחצי מהכסף. כאשר יבקש תושב החוץ למכור את הדירה שירש - הוא ייאלץ לשלם מס שבח.


אם אותו אדם היה פונה למשרדנו, היינו ממליצים לו לערוך צוואה ולפיה יצווה את דירת המגורים לבן המתגורר בישראל ואת הכספים לתושב החוץ. כאשר הבן המתגורר בישראל יבקש למכור את הדירה שירש - המכירה תהיה פטורה ממס שבח (בהנחה והמכירה עומדת ביתר התנאים למתן פטור). בסיטואציה כזו, שני הילדים יהנו וההון המשפחתי לא יתחלק עם רשות המסים...


לאפשרות של מכירת דירה שהתקבלה בירושה - אנו מזמינים אתכם לקרוא מאמר שכתבנו בנושא - למעבר למאמר לחצו כאן.


לכן, אנו ממליצים לכם לבחון אפשרות של עריכת צוואה בכדי שההון המשפחתי יישמר במשפחה ולא יתחלק עם גורמים נוספים - ליצירת קשר ולתיאום פגישה לחצו כאן


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page